איך להתמודד עם ההתנגדויות של הילדים?
הורות היא מקצוע מורכב, הדורש תכונות ויכולות מגוונות, שלא כל זוג הורים ניחן בהן. אחד המצבים המאתגרים הוא ההתמודדות מול התנגדות של הילד לבצע בקשה כלשהי או לשנות התנהלות מסויימת. במצב הזה הורים רבים מתעמתים מול הילד, ונכנסים איתו לוויכוחים אין-סופיים וחסרי תכלית. בסופם של הוויכוחים האלה, שנינו, ההורים והילד, מרגישים מותשים וכועסים, מבלי שהשגנו התקדמות כלשהי.
אחת הסיבות המרכזיות לכך שהוויכוחים האלה אינם נגמרים ואינם משיגים דבר, היא משום שאנחנו מתרכזים בעימות עם נקודת ההתנגדות של הילד, במקום לדבר עם החלקים באישיותו שכן מסכימים אתנו.
מה שאמרתי נשמע אולי מוזר, אבל אם נצא מההתבוננות על הילד בגוונים של שחור ולבן בלבד, ונרחיב את האפשרויות, נגלה שגם בתוכו של הילד שמתנגד לדברינו באופן נחרץ, ישנם צדדים שמסכימים אתנו.
דוגמה: איך לשוחח עם ילד שמתנגד לעשות שיעורי בית?
כאשר הילד מתנגד לעשות שיעורי בית, אנחנו נוטים להתווכח איתו או להשתמש בסמכות וכפיה. אמנם יש לפעמים צורך בהפעלת סמכות, אבל אני מציע שלא להסתפק רק בזה, אלא לנסות לנהל שיחה שתעורר את המוטיבציה שלו.
חשוב להבין שילד שמסרב בתוקף לעשות שיעורי בית, מתעצל אמנם להפסיק את עיסוקיו המעניינים ולפנות לשיעורי הבית, וזה מה שמוביל אותו להתנגד לדברינו. אבל, מצד שני, ישנם צדדים באישיותו שבהם הוא אכן רוצה לעשות שיעורי בית.
לדוגמה: הוא אינו מעוניין להתעמת עם המורה מחר בבוקר, וגם אינו מעוניין להיכשל במבחן שמתקרב.
אם נזכור שהצדדים האלה קיימים, ונמצא את הדרכים כיצד לפנות לצדדים האלה באישיותו של הילד, במקום להתעמת עימות חסר תכלית עם הצדדים המתנגדים, יש סיכוי שנצליח לגייס אותו ביתר קלות. ניתן ללמוד כיצד לעשות זאת בקורס שלי על פיתוח מוטיבציה אצל ילדים.
לאחר שאנחנו מצליחים לדובב את החלק הרוצה של הילד, אפשר לנהל שיחה של חשיבה משותפת כיצד להתמודד עם הקושי לגייס את עצמו להכנת שיעורי הבית, ולסכם איתו על דרך פעולה. ברגע שהסיכום נעשה ביחד איתו, הסיכוי שהוא יבוצע גדול בהרבה.
זה אמנם לא בהכרח מונע את אמירת ה’אוף’ כאשר הוא יידרש להפסיק את עיסוקיו ולפנות לשיעורי הבית, אבל אז לפחות אנחנו באותו הצד של המתרס ביחד איתו, ואנחנו יכולים אפילו להביע הזדהות עם ה’אוף’, ביחד עם עידוד עדין לפעול על פי התוכנית שהכנו ביחד.
לסיכום: ברגע שאנחנו מפסיקים להתעמת עם הצד המתנגד, ומחפשים את הצדדים באישיותו של הילד, שמעוניינים לבצע את מה שאנחנו מבקשים ממנו לבצע, הסיכוי שלנו להצליח לגייס אותו בנעימות, מבלי להתעמת, גדול בהרבה.
חשוב להתרגל לשנות את המבט, ולזכור ש’רוצה’ או ‘לא רוצה’ אינן שתי האופציות היחידות, אלא ישנו תווך ביניים רחב, שאפשר להיכנס אליו ולפעול ב