הורים וילדים – מהי הטעות הנפוצה ביותר אצל הורים?

הורה טוב דיו

כידוע, הורות היא מקצוע מורכב, הכרוך לא פעם בקבלת החלטות גורליות עבור התפתחותו של הילד. אם אתם הורים לילדים, אתם בודאי מבינים למה אני מתכוון.

כאשר ההורים צריכים לקבל כל כך הרבה החלטות, אין להימלט מכך שלא פעם הם גם טועים. וויניקוט, אחד מגדולי החוקרים בפסיכולוגיה הגדיר את תפקיד ההורים לשמש ’הורים טובים דיים’. כלומר, אין הורה שאינו טועה, והתפקיד שלנו כהורים אינו להיות מושלמים, משום שאין ביכולתנו להיות כאלה, אלא לספק לילד תנאי גידול טובים דיים, על מנת שיוכל לגדול ולפתח את אישיותו.

הטעות של ההורים האינטלגנטים

כאמור, מותר לטעות. אבל, יש טעות שאני פוגש אותה פעמים רבות אצל זוגות שבאים אלי לתהליך הדרכת הורים, ואני רוצה להתריע מפניה, משום שרבים אינם יודעים אותה ובכל זאת גורמת נזק גדול מאוד. הטעות הזאת מיוחדת בכך שהיא נפוצה יותר דווקא אצל ההורים היותר אינטליגנטים וחכמים.

הטעות הזאת אינה כוללת אלימות, דיבור פוגעני או הזנחה הורית, אלא היא מאופיינת דווקא ב… אי עשיה!

כלומר, הורים רבים, שאינם בטוחים שהם יודעים כיצד לפעול, מתלבטים זמן רב ובוחנים את הנושא לכל צדדיו, ובמקרים רבים הם בסופו של דבר… לא עושים כלום!

הסיבה לאי העשייה היא הרצון לעשות את הדבר הנכון ביותר, אבל בפועל היא גורמת לדבר שהוא כמעט בוודאות אינו נכון. הורים שאינם מקבלים החלטה, אינם מסוגלים לפעול באופן נחוש. הם משדרים הססנות ויוצרים מצב שבו הילדים אינם מרגישים שיש מי שמוביל ומנהיג אותם.

איך להימנע מהימנעות

מה שיכול להועיל לכם על מנת להימנע מהימנעות, הוא עצם ההבנה שמותר לטעות. כשהורים שומעים זאת בתהליך הדרכת הורים, הם נבהלים, משום שהם חוששים להזיק. אבל, אני נוהג להסביר להם שאין שום דרך להימנע לחלוטין מטעויות. לכן, כל עוד שקלנו את הדברים על מנת שיהיה בהם הגיון, חשוב לפעול בביטחון. כמובן, חשוב להיות עם נכונות מלאה לבחון את הדברים מחדש, ובמידה ומתברר שנעשתה טעות, לגבש דרך פעולה חדשה.

חשוב להבין שהרצון שלא לטעות הוא נפלא, אבל אם הוא גורם לשיתוק ההובלה ההורית שלנו, הוא מזיק הרבה יותר מפעולות מוטעות אחרות. זוהי הטעות הנפוצה ביותר, ולא פעם גורמת לתוצאות שליליות לא פחות מהטעויות החמורות ביותר.

דבר נוסף שיכול להועיל להורים לפעול בביטחון, הוא תהליך הדרכת הורים, או קורסים להורים. בתהליכים האלה ההורים לומדים מראש כיצד להגיב בתרחישים שונים, וכך הם מרגישים מוכנים ופועלים באופן נחוש. במצבים האלה בדרך כלל גם הילד מבין היטב שהפעם ההורים החלטיים ולכן משתף פעולה.

להורים שאינם נמצאים בתהליך הדרכת הורים, אני ממליץ לקבוע שעה שבועית שבה תוכלו לדון על הנושאים החינוכיים הנפוצים איתם אתם מתמודדים ולגבש דרכי פעולה. במידה ואינכם מצליחים לגבש דרך פעולה מוסכמת, אני מציע שתקבלו החלטה שבכל מקרה עליכם לגבש דרך פעולה כלשהי, גם אם אינכם בטוחים שנכונותה. הסיבה לכך היא כאמור, שרק כאשר תנסו את הדברים תוכלו לראות האם הם מביאים לתוצאות המקוות או לא, ובמידה ותגלו שהניסיון לא הביא לתוצאות הדרושות, תהיה לכם עמדת פתיחה טובה , על מנת לגבש דרך פעולה יעילה יותר.

צ’רצ’יל אמר: ‘ההצלחה היא היכולת לעבור מכישלון למשנהו בלי לאבד את ההתלהבות’¹. כלומר, הטעויות הן חלק מהדרך שלכם להצלחה. אין דרך להצליח באופן קבוע כבר מהניסיון הראשון. הנכונות להתמיד וללמוד, לנסות ולתקן, היא זו שמובילה להתקדמות האמתית.

 

1. ויקיציטוט – וינסטון צ’רצ’יל.

הקורסים שלנו

× ווטסאפ
דילוג לתוכן