וויכוחים על חינוך ילדים – איך מכריעים?

הנזק שנוצר בעקבות וויכוחים על חינוך ילדים

וויכוחים על חינוך ילדים הם אחד הנושאים המרכזיים בוויכוחים זוגיים. זהו נושא לוויכוח שבו קשה מאוד לבני הזוג להתפשר. חינוך הילדים חשוב לנו מאוד, ולכן כאשר אדם חושב שדרכו היא הנכונה, קשה לו לוותר על כך.

זוגות רבים מוצאים את עצמם רבים מול הילדים. אלו ריבים טעונים, שבהם הילדים נחשפים למתח ולפעמים אף עויינות בין ההורים. 

חשוב לדעת שהדבר גורם נזק משמעותי לילדים. ילדים לומדים מכל אחד מהוריהם, איך להתייחס להורה השני. ילד שחשוף למילים פוגעניות מאחד מהוריו כלפי השני, עשוי להפנים את הדברים ולפתח יחס מזלזל כלפי ההורה השני. בנוסף, הילדים יכולים לפתח חרדה מכך שהמשפחה עלולה להתפרק. 

תופעה נוספת מתרחשת כאשר אחד ההורים מתערב בעימות בין ההורה השני לאחד הילדים, במטרה להרגיע את הרוחות. במקרים רבים, לא רק שהרוחות אינן נרגעות, אלא הוויכוח מסלים הן מול הילד והן מול ההורה שהתערב.

מחקרים מורים על ריבוי בעיות התנהגות המתפתחות אצל ילדים הגדלים במשפחות רוויות מתח וכעס. לכן, הדבר הראשון שצריך להבין הוא שגם אם ברור לנו שאנחנו צודקים, עדיין חשוב לשמור על דיון בריא וענייני. הנזק לילדים כתוצאה מהוויכוח המתלהט, גדול יותר מהנזק מגישה חינוכית שנראית לנו לא נכונה.

איך ניתן להתמודד עם המחלוקות לגבי החינוך

הדברים שכתבתי כאן ממחישים עד כמה חשוב לדעת לפתור את המחלוקות בנושא החינוך. על מנת לעשות זאת, חשוב לזכור שחינוך אינו מדע מדויק, ויש יותר מדרך אחת להגיב במצבים השונים. לכן, גם אם נראה שהשני מחזיק בדעה שאינה הגיונית, סביר להניח שיש גם צדדים של אמת בדעתו.

אתן דוגמה לכך: נניח ששחר חושב שעל מנת לחנך את ילדיו עליו להטיל בהם יראה ולהעניש אותם כאשר הם אינם מתנהגים כראוי. לעומת זאת, שירה, אשתו, סבורה שכדי לקדם את התנהגות הילדים יש להשתמש בדרכים רכות של הסברה ושכנוע, ולכן היא נוטה להתעלם לעתים מהתנהגותם השלילית. 

שחר ושירה מגיעים לא פעם למריבות קולניות, משום ששירה אינה יכולה לסבול את התנהגותו התקיפה של שחר עם הילדים, ואילו שחר סבור ששירה מקלקלת את הילדים, משום שהיא אינה מסוגלת לשים להם גבולות.

במריבות הללו שירה מנטרלת את כוחו של שחר מול הילדים, משום שהיא מתערבת ביניהם. שחר כועס על כך ובמקרים רבים הוא גם מסלים את תגובתו כלפי הילדים, כדי להוכיח לשירה שהיא לא תוכל לשלוט בו. 

במקביל, שחר מרבה להתלונן על חולשתה של שירה מול הילדים, והילדים ששומעים זאת מקבלים עידוד ליחסם המזלזל כלפי ניסיונותיה של שירה להשיג מהם שיתוף פעולה. 

ומה האמת? כמעט בכל וויכוח זוגי, האמת היא באמצע!! כלומר, שחר צודק שיש חשיבות לביסוס גבולות והקניית התנהגות נאותה. אבל, יחד עם זאת, גם שירה צודקת שחשוב מאוד ליצור אווירה נעימה בבית, ולחזק את הקשר עם הילדים. 

התועלת שבהכרעת הוויכוח בדרך שיתופית וחברתית

אם שחר ושירה היו יכולים לשבת ולדון ברוגע בשאלות החינוך, הם היו מאזנים זה את זו, ומגיעים לדרך שלישית שמורכבת מהחלק הטוב שבדעתו של כל אחד מהם. 

לשם כך, חשוב מאוד שהם יסכימו לסגת מעמדתם המבוצרת. כך הם יוכלו להקשיב אחד לשניה, לא מתוך מגמה לסתור את דברי השני, אלא מתוך רצון אמיתי לשמוע את נקודת האמת בדבריו. 

רק אחרי שהם יבינו היטב זה את זו, הם יוכלו לחשוב יחד על דרך שתשלב בין הדגשים שכל אחד מהם שם. 

בדרך זו הם גם ישפרו את הזוגיות שלהם וגם את ההורות שלהם והילדים שלהם ירוויחו פעמיים. 

הקורסים שלנו

הפרטים התקבלו בהצלחה!
ניצור איתך קשר בהקדם

× ווטסאפ
דילוג לתוכן