שאלה:
חברתי, אישה חכמה ומוכשרת, לא הצליחה כל כך בחיים. לטענתה, הגורם לכך הוא הוריה, שהאמינו בה יותר מידי, ותמיד אמרו לה שהם אוהבים אותה ללא תנאי, ולא חשוב להם האם היא מצליחה או לא. זה מאוד בילבל אותי, משום שתמיד האמנתי בצורך לתמוך בילדים ללא גבול, האם זה באמת עלול לגרום לחוסר הצלחתם? האם באמת צריך לשדר לילד שבא עם ציון 90 במבחן, ‘למה לא קיבלת 100’
תשובה:
ראשית, יישר כח על החשיבה שמאחורי ההורות. את שואלת שאלה חשובה ורצינית.
אין ספק שכל ילד זקוק לתמיכה והכלה רבה, במהלך ההתפתחות שלו. ילד שגדל ללא תמיכה, יגדל חסר בטחון, ויהיה זקוק כל הזמן לאישורים על כך שהוא ראוי לאהבה.
מצד שני, גם תמיכה אין סופית, עלולה להיות לרועץ, כמו שציינת בשאלתך.
נראה לי שהמתכון (עד כמה שניתן לתת מתכונים בחינוך) הוא כמו בכל מתכון – בשילוב הנכון. הכוונה היא לשילוב בין תמיכה ואהבה שאינה תלויה בדבר, לבין הצבת אתגר.
שאלת האם נכון לשדר ´למה לא 100´, ולדעתי זה ודאי לא כדאי. אבל, שדר כמו ´יפה מאוד הצלחת לעלות מ-70 ל-80, מה דעתך, האם תוכל לעלות בהמשך גם ל-85?!´, יכול להישמע טוב יותר.
שדר כזה, שנאמר בטון שמשדר אמון בילד, והולך עם כיוון הזרם שבו הוא נמצא, יכול לאתגר אותו, מבלי שיחוש שהאהבה אליו תלויה בדבר.
התנאי הוא שהילד ירגיש שהדברים באים מתוך אמון אמיתי, ולא מתוך לחץ שלנו שיגיע להישגים בשביל להעלות לנו את האגו.