יתרונותיו של הטיפול ב-CBT

טיפול CBT מרכז מספר יתרונות חשובים, שמעניקים לו מעמד מרכזי בקרב אנשי המקצוע:

  • טיפול קצר מועד וממוקד תוצאות – שיטת הטיפול ב-CBT הינה שיטה המתאפיינת בהתמקדות במטרות מוגדרות ולימוד אסטרטגיות יעילות להשגתן. אופיו של טיפול זה הופך את הטיפול בשיטה לקצר ומהיר יחסית למרבית שיטות הטיפול. 
  • טיפול מבוסס מחקר – טיפול CBT הינו שיטת טיפול שיעילותה הוכחה באין ספור מחקרים במהלך עשרות שנים. המטפל אינו פועל מתוך אינטואיציה רגעית, אלא מתוך שיטה מבוססת היטב.
  • שיתוף פעולה ושקיפות – CBT הינו שיטה שמתבססת על שיתוף פעולה מלא בין המטפל למטופל. המטופל מבין בכל שלב מה ההגיון שעומד מאחורי הטיפול.
  • מניעת תלות – המטופל לומד למעשה כיצד להפעיל את הכלים בעצמו, ובכך נמנעת יצירה של תלות במטפל.

סכמה תרפיה

סכמה תרפיה הינה שיטת טיפול שהתפתחה מתוך ה-CBT, אך משלבת בתוכה עקרונות וכלים מתחום הטיפול הדינאמי. המודל פותח על ידי ג’פרי יאנג, אשר זיהה שה-CBT לבדו אינו מסייע מספיק לאנשים הסובלים מהפרעות אישיות. 

הנחת היסוד של סכמה תרפיה הינה שאנשים נולדים עם צרכי-ליבה רגשיים, אשר סיפוקם תורם להתפתחות בריאותם הנפשית. כאשר הצרכים הללו אינם מסופקים, נוצרות תפיסות יסוד (סכמות) לא-מסתגלות, אשר יוצרות מצוקה נפשית וקשיי התמודדות. 

ישנן 18 סכמות והן מחולקות לחמש קטגוריות:

  • דחיה והעדר קשר – הסובלים מסכמות אלה יחוו חרדה מנטישה ויחושו פגומים ובודדים.
  • אוטונומיה ותפקוד לקוי – סכמות המובילות לתחושות של תלות והעדר יכולת ומלוות בתחושות של כישלון.
  • גבולות פגועים – קשיים בשליטה עצמית והאדרה עצמית מופרזת.
  • מכוונות לאחר – צורך מופרז באישור מאחרים ונטייה לביטול עצמי. 
  • עכבות ודריכות ייתר – פרפקציוניזם, ביקורתיות ייתר ופסימיות.
לנוכח הסכמות הללו האדם משתמש בדרך כלל באחת משלושת דרכי ההתמודדות הבאות:
  • פיצויי ייתר – על מנת להימנע מהפעלת הסכמה וחוויית הכאב הנפשי שהיא גורמת, האדם מנסה ליצור מצב הפוך מהתפיסה הקבועה שלו. לדוגמה: אדם שסובל מסכמה של תפקוד לקוי, ינסה לפעול כמיטב יכולתו על מנת להצליח ולא לחוות את תחושת הכישלון. 
  • הימנעות – על מנת להימנע מהכאב האדם יימנע ממצבים שעלולים להפעיל את הסכמה. לדוגמה: אדם שסובל מסכמות של דחיה והעדר קשר, יימנע מאירועים חברתיים שבהם הוא עשוי לחוש דחיה, גם אם הסיכוי לכך נמוך מאוד.
  • כניעה – מצד שבו האדם פועל על פי הסכמה, באופן שמזיק לו. לדוגמה: אדם שסובל מסכמות של דריכות ייתר וענישה, עשוי להעניש את עצמו על ידי פגיעה עצמית.
במהלך הטיפול המטופל לומד להכיר את הסכמות שלו ואת האופן שבו דרכי ההתמודדות הנוכחיות תורמות למצוקה הנפשית שבה הוא שרוי. המטופל לומד כיצד להשתמש בדרכי התמודדות מסתגלות יותר ולקבל מענה לצרכי הליבה הרגשיים שלו.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× צור קשר בווטסאפ
דילוג לתוכן